היערכות להוראה מקוונת בהשכלה גבוהה: תנאי הכרחי להצלחת למידה מקוונת
שרה גורי-רוזנבליט, האוניברסיטה הפתוחה
הוראה/למידה מקוונת הפכה להכרח בכל מערכות החינוך, כולל מערכות ההשכלה הגבוהה, בעקבות התפשטות מגפת הקורונה. למרבית האוניברסיטאות והמכללות בעולם אין ניסיון עתיר בהטמעת הטכנולוגיות הדיגיטליות. כיום ברור, שהיערכות להוראה מקוונת יעילה ומוצלחת היא תנאי הכרחי להצלחת למידה מקוונת, ושסטודנטים אינם יכולים ללמוד בגפם ללא יד מכוונת ותומכת של מומחים, שמסוגלים לנצל באופן מיטבי את שלל האפשרויות שהטכנולוגיות מציעות כיום. הטמעת הטכנולוגיות מחייבת היערכות מערכתית רחבת היקף, הכוללת הכשרת סגל ההוראה, הגדרה מחדש של אופי ההוראה, הקמת מערכי תמיכה, עבודה בצוותים, שימוש מושכל במקורות פתוחים ושינוי מבני של חדרי הרצאות וסמינרים. בהרצאה ינותחו הסיבות המרכזיות לרתיעה של אנשי סגל רבים לשימוש רחב בטכנולוגיות הדיגיטליות על סמך מחקרים רבים ברחבי העולם (דוגמת – פגיעה בחופש האקדמי, השקעה גדולה ללא תגמול כספי, היעדר מערכי תמיכה קבועים, פגיעה אפשרית בזכויות של קניין רוחני). בהמשך יוצגו ניסיונות מוצלחים של היערכות להוראה מקוונת יעילה, מאתגרת ומעניינת, ויוצגו המלצות להיערכות מיטבית להוראה מקוונת בהשכלה הגבוהה.
פרופ’ במחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה