כולם מדברים על אוריינות דיגיטלית. אבל מה הם עושים בנדון?
פרופסור יורם עשת, האוניברסיטה הפתוחה
ממש כמו שהמושג המסורתי ‘אוריינות’ מתייחס ליכולתו של האדם להשתמש במיומנות הקריאה והכתיבה לשם העברה וקליטה של מסרים, המושג ‘אוריינות דיגיטלית’, מתייחסת ליכולתו להשתמש בטכנולוגיות הדיגיטליות למטרות אלה. השימוש היעיל בטכנולוגיות הדיגיטליות מעמיד בפני הלומד והמלמד האוריין מגוון אתגרים קוגניטיביים, חברתיים-רגשיים ומוטוריים, שהשליטה בהם מהווה תנאי קריטי ללמידה, הוראה והדרכה יעילות. למשל: להבין או לעצב מסרים המוצגים באופן תמונתי; לבנות ידע ממידע שנאסף ברשת באופן מסתעף, לא ליניארי; לתקשר ברשת באופן יעיל, למרות המחסור ברמזים לגבי זהות המשתתפים; לזהות מידע שגוי, מניפולטיבי או מזויף, ולעבד בזמן-אמת נפחי מידע גדולים.
בהרצאה יתואר מודל קוגניטיבי-חברתי-רגשי, המתאר את האוריינות הדיגיטלית בעזרת שש מיומנויות חשיבה (תמונתית-חזותית, שעתוק, מסתעפת, ביקורתית, חברתית-רגשית, זמן אמת), שהשליטה בהן מהווה תנאי לתפקוד אורייני ויעיל בעידן הדיגיטלי. כמו כן יוצגו ממצאי מחקר המצביעים על הבדלים בין לומדים מקבוצות גיל שונות, בשליטה במיומנויות האוריינות הדיגיטלית. ממצאי מחקר שבדק שינויים לאורך זמן במיומנויות האוריינות הדיגיטלית בקרב לומדים מגילים שונים, ישמשו בסיס לדיון במושגים ‘מהגרים’ ו’ילידים’ ובגורמים המשפיעים על רכישת השליטה במיומנויות אלה.
כיום, אחרי עשרות שנים של התמודדות במערכות החינוך וההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם, עם תהליכי השילוב היעיל של טכנולוגיות, מצטייר בבירור משדה המחקר, התפקיד המרכזי שיש לשליטה במיומנויות האוריינות הדיגיטלית – מיומנויות המכונות בהקשר הבית-ספרי גם בשם ‘מיומנויות המאה ה-21. ההכרה בחשיבות השליטה במיומנויות אלה בהכשרת אזרחי העתיד, הובילה את מקבלי ההחלטות במערכות חינוך בארץ ובעולם, להעניק קדימות לתכניות המקנות לתלמידים שליטה במיומנויות אלה.
בהרצאה, יוצגו ממצאי מחקר שבדק את האסטרטגיות בהן נוקטים מורים להקניית מיומנויות האוריינות הדיגיטלית לתלמידיהם בישראל.
ממצאי המחקר ישמשו בסיס לטענה כי כמו במקרה של העיסוק במזג האוויר, כולם מדברים על הצורך בהקניית מיומנויות אוריינות דיגיטלית לתלמידים, אבל מעט מאוד נעשה בשביל לממש זאת בהצלחה.
|
פרופ’ יורם עשת-אלקלעי
הוא פרופסור מן המניין במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה ומנהל המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה. בעל תואר ראשון בארכיאולוגיה (האוניברסיטה העברית), תואר שני בגיאולוגיה (האוניברסיטה העברית) ודוקטורט בגיאולוגיה (אוניברסיטת ניו יורק). לפני לימודיו היה מדריך בחברה להגנת הטבע ומורה בבית ספר. עשת-אלקלעי שימש בעבר חוקר בכיר במכון הגיאולוגי בירושלים ומרצה במכללה האקדמית תל-חי. היה המדען הראשי בחברת מחשבים ועסק בפיתוח סביבות למידה לילדים. מחקריו עוסקים בחקר קוגניציה ולמידה בסביבות ממוחשבות וכן בחקר קטסטרופות בתולדות כדור הארץ. פרסם עשרות מאמרים וספרים רבים בתחומים אלה. חתן פרס פרוינד (1995), המוענק למחקר הגיאולוגי החשוב ביותר בישראל. מחקריו נחשבים בעולם לפורצי דרך וזיכו אותו בפרסים. ספרו “אדם הולך הביתה”, שראה אור בהוצאת כתר ב-2010, מסע פסיכולוגי אל נבכי התודעה בעקבות פציעה מוחית אנושה שנפצע במלחמת יום הכיפורים, היה מועמד לפרס ספיר וזכה לציון לשבח מוועדת פרס יצחק שדה לספרות צבאית. |