meitalconf.iucc.ac.il
הירשמו כעת!
  • אודות
    • ועדת תכנית הכנס 2023
  • קול קורא
    • קול קורא להגשת הצעות לכנס מיט”ל העשרים ואחת 2023
    • קול קורא – הנחיות להגשה 2023
  • תוכנית כנס מיט”ל
  • מידע כללי
  • כנסים קודמים
    • כנס 2022
      • ועדת תכנית הכנס 2022
      • נותני החסות לכנס מיט”ל 2022
      • קול קורא להגשת הצעות לכנס מיט”ל העשרים 2022
      • קול קורא – הנחיות להגשה 2022
      • International TRACK
      • תכנית הכנס וסדנאות
        • תוכנית הכנס
        • כנס מיט״ל- יום סדנאות
    • כנס 2021
      • עמוד ראשי 2021
      • אודות
        • ועדת התכנית 2021
      • תוכנית הכנס 2021
        • תוכנית מלאה
        • הרצאת מפתח – Curtis J. Bonk
        • הרצאת מליאה – שרה גורי-רוזנבליט
        • סדנאות 2021
        • International track — Wednesday June 30, 2021
      • קול קורא
        • קול קורא להגשת הצעות
        • קול קורא – הנחיות להגשה
      • מידע כללי 2021
    • כנס 2020
      • ועדת התכנית – 2020
      • נותני החסות לכנס מיט”ל 2020
      • קול קורא להגשת הצעות 2020
      • תוכנית כנס מיט”ל – 1/7/2020: הרצאות, פאנלים ומפגשים
      • הרצאת מפתח – 2020 Donald Clark
      • סדנאות – 2020
      • התנסות בעולם וירטואלי
        • הנחיות למציגים בכנס מיט”ל 2020
    • כנס 2019
      • 2019 – ראשי
      • 2019 – ועדת התכנית
      • 2019 – נותני החסות לכנס
      • 2019 – קול קורא
      • 2019 – תכנית הכנס
        • דיונים במושבים
          • הרצאת מפתח: פוניה מישרה
          • מושב א’1: קורסים מקוונים
          • מושב א’2: דגמי הוראה ייחודיים
          • מושב א’3: ניתוח למידה
          • מושב ב’1: קידום ההוראה והלמידה במרכזי ההוראה בישראל
          • מושב ב’2: Moocs
          • מושב ב’3: הוראה חוץ-אקדמית
          • מושב ב’4: מושב הפוסטרים
          • מושב ג’1: כיתה דיגיטלית
          • מושב ג’2: עיצוב הוראה
          • מושב ג’3: מישחוק וסימולציה
          • פנל סיום
        • כלים מתוקשבים בזמן המושבים
          • כרטא
          • ערוץ הטוויטר של הכנס
          • סקרים ומשחקים
            • כיצד נראת הוראה דיגיטלית במוסד שלכם – חלק א
            • כיצד נראת הוראה דיגיטלית במוסד שלכם – חלק ב
      • 2019 – סרטונים מכנס מיט”ל 2019
      • 2019 – תמונות – כנס מיט”ל השבעה-עשר 2019
      • 2019 – מרצה אורח
    • כנס 2018
      • 2018 – ראשי
      • 2018 – ועדת התכנית
      • 2018 – נותני החסות לכנס
      • 2018 – קול קורא
      • 2018 – תכנית הכנס
      • 2018 – מושב פוסטרים
      • 2018 – מידע כללי
      • 2018 – about
  • צרו קשר
  • ABOUT
    • International TRACK 2023
  • אודות
    • ועדת תכנית הכנס 2023
  • קול קורא
    • קול קורא להגשת הצעות לכנס מיט”ל העשרים ואחת 2023
    • קול קורא – הנחיות להגשה 2023
  • תוכנית כנס מיט”ל
  • מידע כללי
  • כנסים קודמים
    • כנס 2022
      • ועדת תכנית הכנס 2022
      • נותני החסות לכנס מיט”ל 2022
      • קול קורא להגשת הצעות לכנס מיט”ל העשרים 2022
      • קול קורא – הנחיות להגשה 2022
      • International TRACK
      • תכנית הכנס וסדנאות
        • תוכנית הכנס
        • כנס מיט״ל- יום סדנאות
    • כנס 2021
      • עמוד ראשי 2021
      • אודות
        • ועדת התכנית 2021
      • תוכנית הכנס 2021
        • תוכנית מלאה
        • הרצאת מפתח – Curtis J. Bonk
        • הרצאת מליאה – שרה גורי-רוזנבליט
        • סדנאות 2021
        • International track — Wednesday June 30, 2021
      • קול קורא
        • קול קורא להגשת הצעות
        • קול קורא – הנחיות להגשה
      • מידע כללי 2021
    • כנס 2020
      • ועדת התכנית – 2020
      • נותני החסות לכנס מיט”ל 2020
      • קול קורא להגשת הצעות 2020
      • תוכנית כנס מיט”ל – 1/7/2020: הרצאות, פאנלים ומפגשים
      • הרצאת מפתח – 2020 Donald Clark
      • סדנאות – 2020
      • התנסות בעולם וירטואלי
        • הנחיות למציגים בכנס מיט”ל 2020
    • כנס 2019
      • 2019 – ראשי
      • 2019 – ועדת התכנית
      • 2019 – נותני החסות לכנס
      • 2019 – קול קורא
      • 2019 – תכנית הכנס
        • דיונים במושבים
          • הרצאת מפתח: פוניה מישרה
          • מושב א’1: קורסים מקוונים
          • מושב א’2: דגמי הוראה ייחודיים
          • מושב א’3: ניתוח למידה
          • מושב ב’1: קידום ההוראה והלמידה במרכזי ההוראה בישראל
          • מושב ב’2: Moocs
          • מושב ב’3: הוראה חוץ-אקדמית
          • מושב ב’4: מושב הפוסטרים
          • מושב ג’1: כיתה דיגיטלית
          • מושב ג’2: עיצוב הוראה
          • מושב ג’3: מישחוק וסימולציה
          • פנל סיום
        • כלים מתוקשבים בזמן המושבים
          • כרטא
          • ערוץ הטוויטר של הכנס
          • סקרים ומשחקים
            • כיצד נראת הוראה דיגיטלית במוסד שלכם – חלק א
            • כיצד נראת הוראה דיגיטלית במוסד שלכם – חלק ב
      • 2019 – סרטונים מכנס מיט”ל 2019
      • 2019 – תמונות – כנס מיט”ל השבעה-עשר 2019
      • 2019 – מרצה אורח
    • כנס 2018
      • 2018 – ראשי
      • 2018 – ועדת התכנית
      • 2018 – נותני החסות לכנס
      • 2018 – קול קורא
      • 2018 – תכנית הכנס
      • 2018 – מושב פוסטרים
      • 2018 – מידע כללי
      • 2018 – about
  • צרו קשר
  • ABOUT
    • International TRACK 2023
Home /

הרצאת פתיחה:

כולם מדברים על אוריינות דיגיטלית. אבל מה הם עושים בנדון?
פרופסור יורם עשת, האוניברסיטה הפתוחה

ממש כמו שהמושג המסורתי ‘אוריינות’ מתייחס ליכולתו של האדם להשתמש במיומנות הקריאה והכתיבה לשם העברה וקליטה של מסרים, המושג ‘אוריינות דיגיטלית’, מתייחסת ליכולתו להשתמש בטכנולוגיות הדיגיטליות למטרות אלה. השימוש היעיל בטכנולוגיות הדיגיטליות מעמיד בפני הלומד והמלמד האוריין מגוון אתגרים קוגניטיביים, חברתיים-רגשיים ומוטוריים, שהשליטה בהם מהווה תנאי קריטי ללמידה, הוראה והדרכה יעילות. למשל: להבין או לעצב מסרים המוצגים באופן תמונתי; לבנות ידע ממידע שנאסף ברשת באופן מסתעף, לא ליניארי; לתקשר ברשת באופן יעיל, למרות המחסור ברמזים לגבי זהות המשתתפים; לזהות מידע שגוי, מניפולטיבי או מזויף, ולעבד בזמן-אמת נפחי מידע גדולים.
בהרצאה יתואר מודל קוגניטיבי-חברתי-רגשי, המתאר את האוריינות הדיגיטלית בעזרת שש מיומנויות חשיבה (תמונתית-חזותית, שעתוק, מסתעפת, ביקורתית, חברתית-רגשית, זמן אמת), שהשליטה בהן מהווה תנאי לתפקוד אורייני ויעיל בעידן הדיגיטלי. כמו כן יוצגו ממצאי מחקר המצביעים על הבדלים בין לומדים מקבוצות גיל שונות, בשליטה במיומנויות האוריינות הדיגיטלית. ממצאי מחקר שבדק שינויים לאורך זמן במיומנויות האוריינות הדיגיטלית בקרב לומדים מגילים שונים, ישמשו בסיס לדיון במושגים ‘מהגרים’ ו’ילידים’ ובגורמים המשפיעים על רכישת השליטה במיומנויות אלה.
כיום, אחרי עשרות שנים של התמודדות במערכות החינוך וההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם, עם תהליכי השילוב היעיל של טכנולוגיות, מצטייר בבירור משדה המחקר, התפקיד המרכזי שיש לשליטה במיומנויות האוריינות הדיגיטלית – מיומנויות המכונות בהקשר הבית-ספרי גם בשם ‘מיומנויות המאה ה-21. ההכרה בחשיבות השליטה במיומנויות אלה בהכשרת אזרחי העתיד, הובילה את מקבלי ההחלטות במערכות חינוך בארץ ובעולם, להעניק קדימות לתכניות המקנות לתלמידים שליטה במיומנויות אלה.
בהרצאה, יוצגו ממצאי מחקר שבדק את האסטרטגיות בהן נוקטים מורים להקניית מיומנויות האוריינות הדיגיטלית לתלמידיהם בישראל.
ממצאי המחקר ישמשו בסיס לטענה כי כמו במקרה של העיסוק במזג האוויר, כולם מדברים על הצורך בהקניית מיומנויות אוריינות דיגיטלית לתלמידים, אבל מעט מאוד נעשה בשביל לממש זאת בהצלחה.

 

 

 

 

 

פרופ’ יורם עשת-אלקלעי

הוא פרופסור מן המניין במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה ומנהל המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה. בעל תואר ראשון בארכיאולוגיה (האוניברסיטה העברית), תואר שני בגיאולוגיה (האוניברסיטה העברית) ודוקטורט בגיאולוגיה (אוניברסיטת ניו יורק). לפני לימודיו היה מדריך בחברה להגנת הטבע ומורה בבית ספר.

עשת-אלקלעי שימש בעבר חוקר בכיר במכון הגיאולוגי בירושלים ומרצה במכללה האקדמית תל-חי. היה המדען הראשי בחברת מחשבים ועסק בפיתוח סביבות למידה לילדים. מחקריו עוסקים בחקר קוגניציה ולמידה בסביבות ממוחשבות וכן בחקר קטסטרופות בתולדות כדור הארץ. פרסם עשרות מאמרים וספרים רבים בתחומים אלה. חתן פרס פרוינד (1995), המוענק למחקר הגיאולוגי החשוב ביותר בישראל. מחקריו נחשבים בעולם לפורצי דרך וזיכו אותו בפרסים.

ספרו “אדם הולך הביתה”, שראה אור בהוצאת כתר ב-2010, מסע פסיכולוגי אל נבכי התודעה בעקבות פציעה מוחית אנושה שנפצע במלחמת יום הכיפורים, היה מועמד לפרס ספיר וזכה לציון לשבח מוועדת פרס יצחק שדה לספרות צבאית.

 
מיט"ל - טכנולוגיות למידה
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.
אתר זה משתמש בקוקיות לשיפור חווית הגלישה של המשתמש. אנו מניחים שיש לכם עניין והסכמה באפשרות זו, אך ניתן גם שלא להסכים במידה באינכם מעוניינים.
ACCEPT | אישור מידע נוסף | Read more
מדיניות פרטיות Privacy policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT